نوشته شده توسط : امید

سیاوش قمیشی (متولد 1324-1945 در اهواز و بزرگ شده در تهران ) آهنگساز, شاعر, تنظیم کننده و خواننده ای ست که در بین عموم به عنوان خواننده و برای خواص به عنوان آهنگساز و خواننده اعتباری ویژه و متفاوت دارد. نخستین وجه و شاید مهم ترین وجه تفاوت آثار سیاوش قمیشی در ملودی هایش نهفته است. ملودی هایی بسیار متأثر از موسیقی کلاسیک (اصیل) ایران و در عین حال مبتنی بر آکورد های غیر معمول و کاملأ غیر ایرانی که ترکیبی عجیب و درخشان را از موسیقی ایرانی و غربی در قالب ترانه های پاپ (Popular) به وجود آورده است و همچون مهری برجسته, برداشت ناب سیاوش قمیشی را از هنر ایرانی با اشرافی جامع بر انواع موسیقی غیر ایرانی به نمایش می گذارد. در بیشتر آهنگهای ساخته سیاوش رگه هایی روشن و قوی از موسیقی ایرانی را می توان یافت که گرچه روایت جز به جز موسیقی ردیفی ایران نیستند اما به خوبی حس ایرانی بودن را حتی در ذهن شنونده ی غیر حرفه ای متبادر می کنند و این هنر اوست که با گریز آگاهانه از تکرار سنتی و نخ نما, ملودی های ظریف ایرانی را همچون تارهای طلا بر پیکره ی ترانه اش می بافد. با کمی دقت در آلبوم های سیاوش میتوان بسیاری از برداشت های آزاد وی را از موسیقی کلاسیک ایران به وضوح مشاهده کرد. در واقع سیاوش قمیشی و هم نسلان موفقش آموزش موسیقی را از کودکی به طور خودآگاه یا ناخودآگاه با موسیقی ناب ایرانی شروع کردند. شنیدن روزمره ی اجراهای بسیار موثق و اصیل از بزرگان موسیقی ایران در سالهای 1320و1330 از رادیو تهران تجربه ای تکرار نشدنی برای هم نسلان سیاوش به عنوان کودکان آن روزگار و بزرگان آینده موسیقی نوین ایران بود که به مرور پس از آشنایی با حوزه های دیگر, موسیقی عملی را از طریق مراجع و منابع کاملأ جدا آموزش دیده وتجربه می کردند.

سیاوش قمیشی خود سالهای 1970 را در انگلستان (مهد موسیقی راک) گذرانده و آموزش موسیقی دیده است. موسیقی گروههای بزرگ غربی و شرایط زمانی ? مکانی فعالیت آنها را از نزدیک درک و لمس کرده و آثارشان را عملا مشق و اجرا نموده است. این آمیختگی عملی با موسیقی روز دنیا در کنار ذهنیت و ناخودآگاه انباشته از ملودی های موسیقی ایران, زمانی که منشا خلق هنری قرار گرفتند ترکیبی نو و بدیع از ملودی و هارمونی را پدید آوردند که پیشتر همانندی نداشت. از این روست که موسیقی سیاوش قمیشی را یکی از بهترین نمونه های هنر هم نسلانش می دانیم. او با برداشت ویژه اش از انواع موسیقی و با توجه کامل به موزیک روز دنیا به ویژه در حیطه ی پروگرسیو تنظیم, صداسازی و میکس به مرز نوآوری و خلاقیتی کامل رسیده و در بیان خود قوام ودوام یافته است. همکاری با تنظیم کنندگانی آگاه و خوش ذوق (که بعضا با وجودی که ایرانی نیستند, توانسته اند با موسیقی ایرانی ارتباط برقرار کنند) و نکته سنجی شخص سیاوش در استفاده ی آگاهانه و هوشمند از صداسازی های الکترونیک و ساوند افکت های عجیب و بجا در تنظیم قطعاتش, به موسیقی او تنوعی خاص و رنگارنگی منحصر به فردی بخشیده است که موزیکالیته ی ترانه های او را به گونه ای بهتر و جذاب تر نمایان میکند. از لحاظ شعری, ترانه هایی که سیاوش برای کار انتخاب میکند چند ویژگی اساسی دارند که مهم ترین آنها سادگی و روانی کلام و دوری از پیچیدگی های معماگونه ی شعری است.

سیاوش از دیرباز علاقه ای به استفاده از کلام روشنفکر مأبانه و غیر مردمی نداشته است و با انتخابی آگاه, به دام ابتذال ناشی از ساده پسندی و بی هویتی هم نیفتاده است. فضای ترانه های او فضایی روشن و امیدبخش است, به دور از سایه های خاکستری و سیاه رایج در ترانه ی نوین ایران.

اعتراض موجود در ترانه های انتخابی او هم نوع با موسیقی ای, اعتراضی سیاه و خمود نیستو از تلخی و شیرینی توأم برخوردار است. جالب این که متقابلأ در کارنامه ی هنری سیاوش به هیچ رو با ترانه های بی معنی و سبک سرانه هم مواجه نمی شویم. شادترین ترانه های او, نه در کلام و نه در موسیقی به مرز انحطاط و ابتذال نزدیک نمی شوند و شعر و موسیقی ترانه های شاد او هم ا ز حدود تشخص, حجب و آبرومندی مأخوذ به حیا بیرون نمی روند. مضامین ترانه های سیاوش عموما مضامین و موضوعات عاطفی در حوزه زندگی فردی و اجتماعی اند و"عشق, زندگی و حرکت" در این میان نقش محوری و کلیدی دارند و داستان هر ترانه هم غالبأ با پایانی روشن و امید بخش همراه است. سیاوش در شناخت و کشف ملودی پنهان در شعر استعدادی خداداد دارد و با قوه ی درک ریتم بسیار خوب, ضرب آهنگ مناسب شعر و ملودی را برای کارش می یابد. به همین دلیل, در آلبوم هایش همه نوع ترانه با ریتم های گوناگون شنیده می شود, تنوعی که شنونده را دچار ملال ناشی از یکنواختی آلبوم نمی کند. او در اجرای ترانه هایش صاحب سبکی مشخص است. آشنایی عمیق با ملودی و تنظیم ترانه ای که آهنگ آنرا بر مبنای توان حنجره و نقاط ضعف و قوت صدای خود ساخته و ویژی های خاص صدایش اعم از تونالیته و موزیکالیته ی صدا, نتیجه ی خوانندگی اش را بسیار درخشان و پر ثمر کرده است. صدای زخمی و خش دار, آمیخته با تحریرها و غلت ظریف آواز ایرانی جملات آهنگین را با صمیمیت و احساسی ژرف و بی غش می خواند که گویی شعر و آهنگ تنیده بر هم, از جان خواننده بر می آیند و بر دل شنونده می نشینند. به جرأت میتوان گفت هیچ آهنگسازی در موسیقی ترانه ی نوین ایران, در طی سی سال گذشته همانند سیاوش قمیشی حرکتی رو به جلو و کمال طلب با حفظ و افزایش روز افزون تعداد مخاطبان نداشته است. ترانه های سیاوش قمیشی (ترانه به معنای جمع آهنگ و شعر و صدا) مخاطب عام دارد و این عمومیت به ویژه در بین جوانان دیده می شود. شاید او تنها آهنگساز/خواننده ای ست که هر چه بیشتر کار میکند مخاطبان و علاقه مندان جوان تری پیدا می کند و به زبان موسیقی به جوانان, زندگی, عشق و نشاط می بخشد, همچون دوستی همسن در خلوتشان میخواند و مانند پدری مهربان سنگ صبور درد های جوانی شان می شود. همه ما ? نسل بعد از انقلاب ? در داخل و خارج کشور با صدای سیاوش قمیشی زندگی کرده ایم , عاشق شده ایم, گریسته ایم, خندیده ایم و نفس کشیده ایم. با او بوده ایم و او با ما بوده است.

موسیقی و صدای سیاوش همچون زندگی اش ساده, روان و بی پیرایه است و به سادگی در ضمیر پاک جوانان می نشیند و شاید از این روست که جوانان بسیار دوستش می دارند چرا که جوانی مظهر سادگی و یکرنگی ست. سیاوش قمیشی مانند سرزمین زادگاهش انسانی آفتابی است, آفتاب وجودش بی غروب باد.

آخرین آلبوم وی با نام رگبار یكی از بهترین آلبوم های سال 1387 خواهد بود ...



:: موضوعات مرتبط: استدیو خندووون بیوگرافی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1278
|
امتیاز مطلب : 72
|
تعداد امتیازدهندگان : 22
|
مجموع امتیاز : 22
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 / 12 / 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید

احسان خواجه امیری متولد 7 آبان 1363 فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر از دانشگاه آزاد و فرزند آخر خانواده احسان خواجه امیری در یک خانواده هنرمند به دنیا آمده است . پدر او ایرج از سر آمدان موسیقی سنتی و آواز است که بر شکوفایی و پرورش او تاثیر بسزایی داشته است. احسان شیفته و عاشق موسیقی است

 

کار حرفه ای خود را با آهنگسازی برای مجموعه ای مستند که موسیقی بی کلام بود شروع کرد.

خانواده هنرمند
در یك خانواده كاملا هنرمند به دنیا اومدم، پدرم «ایرج» یكی از خوانندگان بنام و محبوب ایران است، مادرم هم از صدای خوبی بهره‌مند است اما هیچ‌وقت قسمت نشده كه بخواند، خواهر بزرگترم هم موسیقیدان است

 

 علاقه به خوانندگی
طبیعی بود كه با داشتن چنین خانواده هنرمندی به خوانندگی علاقه‌مند شوم. خواندن در خون من است مطمئنا در هیچ كاری نمی‌‌توانستم به اندازه خوانندگی موفق شوم

 

 شروع كار موسیقی
از شش سالگی با نوازندگی ویولن كارم رو آغاز كردم اما ورودم به دنیای موسیقی در سن سیزده سالگی بود، آواز رو هم نزد پدرم آموزش دیدم

 

 من و بابام
در هفده سالگی اولین آلبوم را روانه بازار كردم. در آن آلبوم به همراه پدرم آواز خواندم البته هشتاد درصد آن آلبوم كار خودم بود

 

 موسیقی سنتی
مدتی موسیقی سنتی یا همون ملی و ایرونی رو كار كردم. این سبك موسیقی را خیلی هم دوست دارم و پیشرفت خوبی هم در آن داشتم. پس از گذشت مدتی به این نتیجه رسیدم كه در این كار نمی‌‌توانم آن‌چنان كه باید اثرگذار باشم چرا كه پرونده این سبك موسیقی را پدرم و آقای شجریان بسته‌اند و هیچ جایی برای من نگذاشته‌اند. من اگر تمام عمرم تلاش كنم، تازه می‌‌توانم به پدرم برسم و نمی‌‌توانم از آن بالاتر بروم
 

احسان خواجه امیری
پدرم
من عاشق صدای پدرم هستم. هیچ‌وقت صدایش از ذهنم پاك نمی‌‌شود. او پهلوان آواز ایران است. اصلا كسانی كه در آن دهه در موسیقی ایران زحمت می‌‌كشیدند، بی‌‌نظیر و تكرارنشدنی بودند
 


هرچی آرزوی خوبه
فكر می‌‌كنم پس از خواندن این ترانه بود كه مردم به طور كامل با چهره ونام من آشنا شدند. این قطعه از ترانه و آهنگ تاثیرگذاری بهره‌مند بود و شاید به این خاطر است كه به دل اغلب مردم نشست

مدیونم
برای رسیدن به جایگاه فعلی‌ام خیلی‌ها برایم زحمت كشیدند. در وهله اول پدر و مادرم بودند و بعد دكتر یداللهی و آقای جعفری. من هیچ وقت لطف این افراد را فراموش نمی‌‌كنم و خودم را مدیون آنها می‌‌دانم

لذتبخش‌ترین لحظه زندگی
به نظر من برای خواننده هیچ‌چیز لذتبخش‌تر از آن نیست كه مردم از صدا و كارش خوششان بیاید و هیچ‌چیزی نمی‌‌تواند جای این احساس را بگیرد كه یك روز یك میلیاردر به من بگوید با كارت خیلی گریه كردم اما بعدش هم كلی لذت بردم... این زمان‌ها، می‌‌تواند لحظه‌های خوبی برای انسان و یك خواننده باشد

مردم
اوایل وقتی مرا تو خیابون می‌‌دیدند، تعجب می‌‌كردند... بهم می‌‌گفتند باورمون نمی‌‌شد این صدا متعلق به پسر كم‌سن‌وسالی مثل تو باشد

ترانه
به نظر من ترانه در موفقیت یك اثر نقش اصلی رو بازی می‌‌كند. من خودم روی این قضیه خیلی حساس هستم و حاضر نیستم هر ترانه‌ای رو بخونم. فكر می‌‌كنم ترانه‌ای موفقه كه بتواند لحظه‌ای شنونده رو به فكر واداره... شخصا عاشق ترانه‌های دكتر یداللهی هستم. با قلمشان انس گرفتم حتی اگر ترانه‌ای كه می‌‌خوانم متعلق به ایشان نباشد اما نظرشان را می‌‌پرسم

خواهرم
خواهرم یك موسیقیدان تمام‌عیار است و دیكشنری متحرك موسیقی است. او به لحاظ تئوری موسیقی در رده بالایی است تا به حال كارهای زیادی را تنظیم كرده است مثل آلبوم امید حجت... ولی خب من و اون نمی‌‌تونیم با هم به طور مشترك كار كنیم. اصلا آدم با نزدیكانش نمی‌‌تونه كار حرفه‌ای انجام بدهد. مثلا من و خواهرم تا می‌‌خواهیم با هم كار كنیم، دعوامون می‌‌شود! البته بیشتر تقصیر خودم هست چون در كل آدم بی‌‌قراری هستم، نمی‌تونم بشینم تنها گوش بدهم. 95 درصد داشته‌هایی رو هم كه به دست آوردم، تجربی بوده است. این عادت تو زندگی شخصی‌ام هم هست. مثلا اگه یه نشانی رو بخواهم بگردم، از كسی نمی‌‌پرسم. خودم می‌‌روم و پیدا می‌‌كنم. حتی اگر ساعت‌ها وقتم رو بگیره

موفقیت یك اثر
موسیقی مثل حلقه‌های زنجیره، اگه حلقه‌ها درست به هم وصل نشود، از هم گسسته می‌‌شود. برای این‌كه یك آلبوم خوب از كار درآید، تمام مراحل موسیقی از ضبط استودیو گرفته تا ناظر ضبط و نوازنده باید خوب باشند تا اثر به چشم بیاید.




:: موضوعات مرتبط: استدیو خندووون بیوگرافی , ,
:: بازدید از این مطلب : 648
|
امتیاز مطلب : 78
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 / 12 / 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید

به نام تکنوانده ی گیتار عشق

فریدون فروغی



:: موضوعات مرتبط: استدیو خندووون , استدیو خندووون بیوگرافی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1498
|
امتیاز مطلب : 68
|
تعداد امتیازدهندگان : 22
|
مجموع امتیاز : 22
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 / 11 / 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امید

به نام معشوق همه ی عاشق ها

اسم خودتون را با حروف انگليسی بنويسيد        بهاربيست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگليسی بنويسيد        بهاربيست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگليسی بنويسيد        بهاربيست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگليسی بنويسيد        بهاربيست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگليسی بنويسيد        بهاربيست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگليسی بنويسيد        بهاربيست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگليسی بنويسيد        بهاربيست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگليسی بنويسيد        بهاربيست       www.bahar20.sub.ir

با مدیریت

اسم خودتون را با حروف انگليسی بنويسيد        بهاربيست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگليسی بنويسيد        بهاربيست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگليسی بنويسيد        بهاربيست       www.bahar20.sub.irاسم خودتون را با حروف انگليسی بنويسيد        بهاربيست       www.bahar20.sub.ir

برای ثبت نام در پاتوق کلیک کنید

در صورت بروز هرگونه مشکل در لینک از لینک ها زیر استفاده کنید:

www.khandoon.glxblog.com

www.khadoon.mahtarin.com

www.khandoon.LoxTarin.Com

از موضوعات موضوع مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید

 

 



:: موضوعات مرتبط: استدیو خندووون , استدیو خندووون بیوگرافی , دانلود آهنگ , دانلود بیت , تکست رایگان , راهنمایی آهنگ سازی , گیتار , گالری خندووون , آموزشگاه خندووون , پارکور , فروشگاه خندووون , دانلود سرای خندووون , برنامه , پاساژ علائدین خدووون , پاساژ pc خندووون , قهوه خونه خندووون , لطیفه , حکایت , داستان , اس ام اس , مجله دانشمند خندووون , مجله تاریخی خندووون , گیم نت خندووون , دانلود سیو , رمز بازی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1916
|
امتیاز مطلب : 231
|
تعداد امتیازدهندگان : 72
|
مجموع امتیاز : 72
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 / 12 / 1398 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد